Co je vlastně samoodečet?
Odečet energií běžně probíhá jednou ročně, aby dodavatel energií mohl vystavit vyúčtování. Provádí ho distributor (provozovatel distribuční sítě) fyzicky opsáním stavu vašeho měřidla, nebo případně odhadem na základě spotřeby z uplynulých let. Jde o tzv. fakturační odečet.
A jak už napovídá název, samoodečet je zaznamenání stavu elektroměru nebo plynoměru samotným zákazníkem, tedy vámi. Můžete ho udělat několikrát ročně pro svou potřebu, abyste získali lepší přehled o spotřebě, ale také se může stát, že ho po vás bude chtít právě distributor, pokud se z nějakého důvodu do vašeho odběrního místa nedostane. Samoodečet se také zadává při změně dodavatele.
Kde a jak často samoodečet zadat, když jste zákazníkem ČEZ?
Nejpohodlnějším a nejrychlejším způsobem je zadání online v mobilní aplikaci MŮJ ČEZ ve chvíli, kdy u měřidla stojíte. Ale stav si můžete opsat a zadat ho později i přes počítač ve webové verzi MŮJ ČEZ. Zadávají se celá čísla před desetinnou čárkou a bez zaokrouhlování. Pokud zadáváte samoodečet elektřiny a máte vysoký i nízký tarif, je potřeba zadat oba. Vysoký tarif je na elektroměru označen jako T1, nízký tarif jako T2. Při zadávání v MŮJ ČEZ nemusíte opisovat číslo elektroměru. Vyplní se samo po vybrání odběrného místa, pro který odečet děláte. |
|
V MŮJ ČEZ najdete několik typů samoodečtů. Pro kontrolu spotřeby je nejlepší zvolit deníčkový odečet nebo odečet pro informace o vyúčtování. Záleží na tom, jestli chcete, aby se zadaný samoodečet objevil ve vyúčtování. Deníčkový uvidíte jen v MŮJ ČEZ, ale odečet pro informace o vyúčtování se objeví ve vyúčtováním, až vám dorazí. U těchto dvou typů samoodečtů není žádné omezení na počet jejich zadání. Pro sledování spotřeby je ale ideální zadávat ho alespoň jednou za měsíc. Vývoj spotřeby pak uvidíte také v MŮJ ČEZ v detailu odběrného místa. |