Nedoplatek za elektřinu: Jak mu předejít a co dělat, když nemáte na zaplacení?

Publikováno: 09. 04. 2025


žárovka

Zdroj: Freepik.com 

Kdy přijde vyúčtování za elektřinu?

Roční vyúčtování za elektřinu můžete ve své e-mailové či poštovní schránce a ve svém online zákaznickém účtu v aplikaci MŮJ ČEZ očekávat po uplynutí fakturačního období. Přesné datum neexistuje, odvíjí se od data uzavření smlouvy či od vystavení poslední faktury. Nové vyúčtování obdržíte přibližně 1–2 týdny po provedení odečtu elektroměru. 

 

Tip! Víte, z čeho se skládá cena elektřiny? Vše důležité se dozvíte v našem videu Jak na vyúčtování za elektřinu. 

 

Jak se zorientovat ve vyúčtování za elektřinu a které informace jsou důležité?

Nejdůležitější údaje ve vyúčtování za elektřinu v papírové formě naleznete na první straně. Ihned vidíte, zda máte přeplatek, nebo nedoplatek a v jaké výši. U výsledné částky je uvedeno, jakým způsobem vám bude zaslán přeplatek, či jak a do kdy musíte uhradit nedoplatek. Druhou důležitou informací jsou údaje o nastavení záloh na další období. Zálohy mohou zůstat stejné, ale mohou se také navýšit, případně snížit. Dodavatel je totiž stanovuje tak, aby eliminoval riziko vzniku opětovného nedoplatku nebo přeplatku při dalším vyúčtování. Výše záloh se odvíjí od vaší předpokládané spotřeby. 

 

Ve vyúčtování dále naleznete informace o: 

  • spotřebě elektřiny, včetně počátečního a konečného stavu elektroměru; 
  • rozpis ceny elektřiny (spotřebovaná elektřina, cena za distribuci stanovená Energetickým regulačním úřadem a ostatní poplatky); 
  • zaplacených zálohách, tedy přehled všech plateb, které jste během období zaslali; 
  • odběrném místě (jméno, adresa a číslo odběratele); 
  • fakturačním období, což je doba, za kterou je vyúčtování vystaveno. 

 

Pokud ve vyúčtování objevíte vysoký nedoplatek za elektřinu, nejprve zkontrolujte, zda souhlasí všechny údaje, zejména stav elektroměru a započtené zálohy. Pokud hradíte energie na více odběrných místech, zkontrolujte si také, kterého odběrného místa se dané vyúčtování týká. 

 

Tip! Už jste viděli naše video Jak postupovat, když nemám na zaplacení energií? 

 

Samoodečet se vyplatí aneb Jak předejít nedoplatku za elektřinu?

Nemilému překvapení však můžete zabránit. Jedním z nejúčinnějších nástrojů, jak předejít vysokému nedoplatku za elektřinu a mít svou spotřebu pod kontrolou, je pravidelný samoodečet elektroměru. Zapíšete aktuální stav elektroměru do aplikace MŮJ ČEZ, která vám ihned vypočítá předpokládaný přeplatek, nebo nedoplatek. Na základě výsledku si můžete upravit výši záloh. Aplikace vám sama doporučí, která částka bude optimální. Pokud v průběhu roku očekáváte výrazný nárůst spotřeby elektřiny, nebo naopak její pokles, můžete si zálohy upravit sami. Svou spotřebu tak můžete mít díky průběžnému samoodečtu nonstop pod kontrolou. 

 

Tip! Pokud přesně nevíte, která čísla z elektroměru jsou ta správná, přečtěte si náš článek Jak zapsat stav elektroměru krok za krokem. 

 

Co dělat při nedoplatku za elektřinu?

Začněme tím, co doopravdy nedělat: hrát mrtvého brouka, nereagovat a čekat, „co bude“. I přesto, že nemáte finance na úhradu nedoplatku za elektřinu, nic není ztraceno. Neodkládejte řešení a postavte se k situaci čelem: 

1. Ověřte správnost vyúčtování – zkontrolujte, zda údaje odpovídají skutečnosti, souhlasí počáteční i konečný stav elektroměru a jsou započítány všechny uhrazené zálohy. 

2. Co nejdříve kontaktujte ČEZ – aktivně situaci řešte, kontaktujte zákaznickou linku (800 810 820, denně od 7 do 20 hodin) nebo se s námi spojte v aplikaci MŮJ ČEZ. 

3. Zvolte si možnost úhrady – v ČEZ nabízíme dvě hlavní možnosti: klasický splátkový kalendář, kdy nedoplatek uhradíte v dohodnutých splátkách, nebo rozložení nedoplatku do záloh. V takovém případě se navýší měsíční zálohy a splácení je pro vás jednodušší.  

 

Čím dříve svou situaci začnete řešit, tím lépe. V ČEZ také spolupracujeme s Poradnou při finanční tísni, která vám může pomoci najít řešení, včetně možnosti využití dávek státní sociální podpory skrze Úřad práce ČR. 

 

Tip! Komunikace s dodavatelem energií je nezbytná. Buďte při řešení nedoplatku elektřiny aktivní a nemusíte se obávat odpojení od sítě. 

 

Jak reklamovat vyúčtování elektřiny?

Objevili jste ve svém vyúčtování nějaké nesrovnalosti? Doporučujeme podat reklamaci písemnou formou, ať už e-mailu, nebo formuláře v aplikaci MŮJ ČEZ. Pro podání reklamace máte lhůtu 30 dnů od obdržení vyúčtování. My ji následně musíme vyřídit do 15 až 30 dnů od jejího přijetí. Přesná lhůta závisí na důvodu reklamace.  

 

Při sestavování reklamace nezapomeňte uvést: 

  • osobní údaje a specifikaci odběrného místa (jméno, adresu, zákaznické číslo), 
  • číslo vyúčtování nebo smlouvy, 
  • podrobný popis reklamovaného problému, 
  • podklady podporující vaše tvrzení. 

 

Tip! Víte, jak se liší výrobce, distributor a dodavatel energií? Pod odkazem najdete informacemi nabité video, které vám tato označení rozklíčuje. 

Další tipy

Jak optimalizovat vytápění pomocí ekvitermní regulace?

Jak optimalizovat vytápění pomocí ekvitermní regulace?

Efektivní vytápění domácnosti bez zbytečného plýtvání je snem každého majitele domu. Díky ekvitermní regulaci se může stát realitou. Automaticky totiž řídí ohřev topné vody dle venkovní teploty. Zjistěte o ní více.

Příkon spotřebičů v domácnosti: Jak na výpočet spotřeby elektřiny?

Příkon spotřebičů v domácnosti: Jak na výpočet spotřeby elektřiny?

Znáte skutečnou spotřebu elektroniky a přístrojů v domácnosti? Díky jednoduchému výpočtu z příkonu zjistíte jejich reálnou spotřebu. Naučte se rozumět štítkům na domácích spotřebičích a spočítejte si náklady na jejich provoz.

Sdílení elektřiny v roce 2025: Jak funguje komunitní energetika?

Sdílení elektřiny v roce 2025: Jak funguje komunitní energetika?

Přebytky z vaší fotovoltaiky mohou napájet i domácnost vašich blízkých. Díky systému komunitního sdílení energie využijete vyrobenou elektřinu tam, kde je jí právě třeba. Zjistěte, jak funguje sdílení elektřiny.

Tepelné ztráty domu: Proč by vás měly zajímat?

Tepelné ztráty domu: Proč by vás měly zajímat?

Víte, kudy z vašeho domu uniká teplo? Blower door test nebo termovizní měření vám to prozradí. Odhalte slabá místa své nemovitosti a zjistěte, jaké tepelné ztráty má váš dům.

Průměrná spotřeba elektřiny v bytech 2+1 a 3+1: Jak ušetřit?

Průměrná spotřeba elektřiny v bytech 2+1 a 3+1: Jak ušetřit?

Spotřeba elektřiny v bytě nezávisí pouze na jeho velikosti, ale především na počtu jeho obyvatel, energetické třídě spotřebičů a frekvenci jejich využívání. Zjistěte, jaká je průměrná spotřeba elektřiny v běžném bytě a jak lze snížit náklady na energie.