Zdroj: Freepik.com
Kdy přijde vyúčtování za elektřinu?
Roční vyúčtování za elektřinu můžete ve své e-mailové či poštovní schránce a ve svém online zákaznickém účtu v aplikaci MŮJ ČEZ očekávat po uplynutí fakturačního období. Přesné datum neexistuje, odvíjí se od data uzavření smlouvy či od vystavení poslední faktury. Nové vyúčtování obdržíte přibližně 1–2 týdny po provedení odečtu elektroměru.
Tip! Víte, z čeho se skládá cena elektřiny? Vše důležité se dozvíte v našem videu Jak na vyúčtování za elektřinu.
Jak se zorientovat ve vyúčtování za elektřinu a které informace jsou důležité?
Nejdůležitější údaje ve vyúčtování za elektřinu v papírové formě naleznete na první straně. Ihned vidíte, zda máte přeplatek, nebo nedoplatek a v jaké výši. U výsledné částky je uvedeno, jakým způsobem vám bude zaslán přeplatek, či jak a do kdy musíte uhradit nedoplatek. Druhou důležitou informací jsou údaje o nastavení záloh na další období. Zálohy mohou zůstat stejné, ale mohou se také navýšit, případně snížit. Dodavatel je totiž stanovuje tak, aby eliminoval riziko vzniku opětovného nedoplatku nebo přeplatku při dalším vyúčtování. Výše záloh se odvíjí od vaší předpokládané spotřeby.
Ve vyúčtování dále naleznete informace o:
- spotřebě elektřiny, včetně počátečního a konečného stavu elektroměru;
- rozpis ceny elektřiny (spotřebovaná elektřina, cena za distribuci stanovená Energetickým regulačním úřadem a ostatní poplatky);
- zaplacených zálohách, tedy přehled všech plateb, které jste během období zaslali;
- odběrném místě (jméno, adresa a číslo odběratele);
- fakturačním období, což je doba, za kterou je vyúčtování vystaveno.
Pokud ve vyúčtování objevíte vysoký nedoplatek za elektřinu, nejprve zkontrolujte, zda souhlasí všechny údaje, zejména stav elektroměru a započtené zálohy. Pokud hradíte energie na více odběrných místech, zkontrolujte si také, kterého odběrného místa se dané vyúčtování týká.
Tip! Už jste viděli naše video Jak postupovat, když nemám na zaplacení energií?
Samoodečet se vyplatí aneb Jak předejít nedoplatku za elektřinu?
Nemilému překvapení však můžete zabránit. Jedním z nejúčinnějších nástrojů, jak předejít vysokému nedoplatku za elektřinu a mít svou spotřebu pod kontrolou, je pravidelný samoodečet elektroměru. Zapíšete aktuální stav elektroměru do aplikace MŮJ ČEZ, která vám ihned vypočítá předpokládaný přeplatek, nebo nedoplatek. Na základě výsledku si můžete upravit výši záloh. Aplikace vám sama doporučí, která částka bude optimální. Pokud v průběhu roku očekáváte výrazný nárůst spotřeby elektřiny, nebo naopak její pokles, můžete si zálohy upravit sami. Svou spotřebu tak můžete mít díky průběžnému samoodečtu nonstop pod kontrolou.
Tip! Pokud přesně nevíte, která čísla z elektroměru jsou ta správná, přečtěte si náš článek Jak zapsat stav elektroměru krok za krokem.
Co dělat při nedoplatku za elektřinu?
Začněme tím, co doopravdy nedělat: hrát mrtvého brouka, nereagovat a čekat, „co bude“. I přesto, že nemáte finance na úhradu nedoplatku za elektřinu, nic není ztraceno. Neodkládejte řešení a postavte se k situaci čelem:
1. Ověřte správnost vyúčtování – zkontrolujte, zda údaje odpovídají skutečnosti, souhlasí počáteční i konečný stav elektroměru a jsou započítány všechny uhrazené zálohy.
2. Co nejdříve kontaktujte ČEZ – aktivně situaci řešte, kontaktujte zákaznickou linku (800 810 820, denně od 7 do 20 hodin) nebo se s námi spojte v aplikaci MŮJ ČEZ.
3. Zvolte si možnost úhrady – v ČEZ nabízíme dvě hlavní možnosti: klasický splátkový kalendář, kdy nedoplatek uhradíte v dohodnutých splátkách, nebo rozložení nedoplatku do záloh. V takovém případě se navýší měsíční zálohy a splácení je pro vás jednodušší.
Čím dříve svou situaci začnete řešit, tím lépe. V ČEZ také spolupracujeme s Poradnou při finanční tísni, která vám může pomoci najít řešení, včetně možnosti využití dávek státní sociální podpory skrze Úřad práce ČR.
Tip! Komunikace s dodavatelem energií je nezbytná. Buďte při řešení nedoplatku elektřiny aktivní a nemusíte se obávat odpojení od sítě.
Jak reklamovat vyúčtování elektřiny?
Objevili jste ve svém vyúčtování nějaké nesrovnalosti? Doporučujeme podat reklamaci písemnou formou, ať už e-mailu, nebo formuláře v aplikaci MŮJ ČEZ. Pro podání reklamace máte lhůtu 30 dnů od obdržení vyúčtování. My ji následně musíme vyřídit do 15 až 30 dnů od jejího přijetí. Přesná lhůta závisí na důvodu reklamace.
Při sestavování reklamace nezapomeňte uvést:
- osobní údaje a specifikaci odběrného místa (jméno, adresu, zákaznické číslo),
- číslo vyúčtování nebo smlouvy,
- podrobný popis reklamovaného problému,
- podklady podporující vaše tvrzení.
Tip! Víte, jak se liší výrobce, distributor a dodavatel energií? Pod odkazem najdete informacemi nabité video, které vám tato označení rozklíčuje.